Sunday, March 21, 2010

Takhle se to má dělat aneb Festival SXSW


V americkém Austinu včera skončil 24. ročník jednoho z největších festivalů ve Spojených státech, kde během tří dní vystoupilo takřka půl druhého tisíce hudebníků, kapel, umělců i teoretiků; promítla se spousta filmů a uspořádalo mnoho konferencí. Koncerty probíhaly na více než osmdesáti různých místech po austinském centru.

South By Southwest je společnost, která vznikla v roce 1987 v Austin Convention Center. V jeho začátcích byl Texas nepříliš atraktivním místem pro masové kulturní akce, většina si na rozdíl od jiných států pod tímto názvem představovala mrtvé místo a opuštěné farmy s masovými vrahy uvnitř. Díky bohaté kulturní historii, nadšení a profesionalitě organizátorů se ovšem rozšířil do mnoha oblastí umění, médií a otázek současné společnosti, stejně jako nejen na skoro celý Austin, ale skrze interaktivní média a hudební společnosti do pokojů a kapes uživatelů. Začal jako ve skrze hudební festival a ihned založil SXSW Music Awards, v roce 1994 se přidala i část filmová (také s vlastní filmovou soutěží) a konference o médiích, životním stylu, trendech i businessu.

Existuje dokonce i neoficiální webová stránka SXSW Insider´s Guide pro návštěvníky festivalu, kde mohou sdílet fotografie a videa, podcasty vůbec se navzájem pomoci zorientovat v městě, které na tři dny ožije kulturou. Má přes dvacet tisíc členů, čímž se SXSW stal klíčovou ekonomickou událostí svého hostitelského města.

Na hudební části letošního ročníku vystoupili na koncertech a showcastech zejména nejnovější talenti a horkým hypem obestřené kapely, které nejvíce odpovídaly vkusu indie serveru Pitchfork. Ten s festivalem spolupracuje, má vlastní stage a své stránky zásoboval aktualitami a reportážemi. Za všechny projekty jmenujme například Fucked Up, GZA, Japandroids, Washed Out, Hudson Mohawke, Surfer Blood nebo Liars.

Co se týče filmové části, soutěžilo se od 12. do 20. března a promítlo se na ní 55 světových premiér. Ve dvou kategoriích zvítězila teprve čtyřiadvacetiletá režisérka Leny Dunham se snímkem Tiny Furniture, dále překvapili například Michel Gondry nebo Bernard Rose. Dohromady se soutěžilo ve dvaceti dvou kategoriích a vítězné filmy vybírala jak porota, tak diváci a samozřejmě nechyběly speciální ceny od SXSW.

Interaktivní konference probíhaly od 12. do 16. března a jejich hlavní témata byla například rozšířená realita jako marketingový nástroj, stínová revoluce obsahu či úspěšná komunikace na sociálních sítích.

Svou aktuálností, rozsahem, pestrostí nabízených událostí je SXSW zkrátka jedinečný. U nás se zřejmě podobného festivalu nedočkáme, což je možná dobře -Praha by to nemusela přežít a ani by to neocenila; můžeme alespoň děkovat za těch několik málo kvalitních festivalů, akcí a organizátorů, stejně jako nadšených amatérů, kteří nás posouvají blíže současnosti.

http://www.sxsw.com

1 comment:

  1. Pěkný článek, ten festival je dost zajímavý.
    Asi by stálo za to, jednou se tam jít podívat. :)

    ReplyDelete